Porcelainswan: Vždy se Vám líbilo kreslení, ale báli jste se začít? Nezoufejte, nikdy není pozdě! Několik rad a základních pojmů do začátku pro Vás připravila KrejcovaGabriela.
Kreslení nebo malování jsou činnosti, které nám
slouží jako první vyjadřovací prostředky již od útlého dětství. Dále je to také
aktivita rozvíjející představivost a kreativitu.
Mně slouží jako oddechová činnost, při které přenesu něco ze sebe na papír. Kreslím
nebo maluji jen pro radost, proto nečekejte nikterak odborný článek.
Než se do kreslení
pustíte, je důležité odbourat strach z neúspěchu, za který může naše levá
mozková hemisféra. Zde sídlí realita, počítání, pojem o čase, logické myšlení a
nutí nás porovnávat náš výtvor s předlohou. Někteří lidé se proto
specializují na kreslení pravou mozkovou hemisférou, kde je uložena intuice,
emoce, fantasie, iluze, tvořivost a tedy i kreslení.
Základní princip
kreslení pravou mozkovou hemisférou vychází z prací na výzkumu mozku amerického
profesora Rogera W. Sperryho, za které získal v roce 1981 Nobelovu cenu v
oblasti medicíny a fyziologie. Dnes existuje spoustu kurzů, kde se vyučuje
kreslení tímto způsobem. A pozor – naučí se to prý opravdu každý!
Chcete si ověřit,
jak jste na tom Vy? Existuje jednoduché cvičení.
Nakreslete si vázu
Začněte
jednoduchým tvarem, který ve druhém kroku zopakujte, avšak zrcadlově převrácený.
(Nepoužívejte žádné pomůcky, jako je např. pravítko – cvičení by nemělo smysl).
Nyní spojte horní i spodní část obou tvarů.
A výsledek? Pokud máte obě strany vázy symetrické,
Vaše mozkové hemisféry jsou srovnané.
Autoportrét
Sedněte si od
zrcadla asi na délku paže. Možná se Vám nebude výsledek vůbec líbit, ale podíváte-li se
na něj podrobněji, jistě naleznete zajímavé detaily, např. záhyby očních koutků
nebo linie rtů. Na druhou stranu kresby si můžete zaznamenat datum, jistě se
bude jednou hodit při porovnávání pokroku.
Kresba vlastní ruky
Levou ruku položte
na stůl (leváci pravou) a zkuste si její různé polohy. Poté si z nich zvolte
jednu, ve které ji nakreslíte.
Někdo využívá
metodu „brouka“. Představte si, že Vám na hrotu tužky sedí brouk, který se
snaží prozkoumat každý záhyb předlohy, kterou malujete. Nesledujte, co Vám
vzniká na papíře, ale pouze to, co dělá brouk lezoucí po předloze. Vzniklý
obrázek bude nejspíš velmi kostrbatý, ale také plný detailů. Později už nebude
nutné sledovat brouka na sto procent, ale nikdy byste se neměli dívat na
vznikající kresbu více než 30% času stráveného kreslením.
Kreslení / malování
podle předlohy
Pro někoho jsou to
jistě jen tupé omalovánky, ale já bohužel nemám takovou představivost, abych si
mohla dovolit kreslit bez ní.
Někteří radí
zhruba si odměřit tužkou proporce obrázku podle předlohy, ale já kreslím
většinou podle nějaké fotky nebo obrázku, který mám uložený v počítači. Nejčastěji
kreslím pouze obyčejnou tužkou, občas v kombinaci s temperovými
barvami. Nejdříve si zhruba nakreslím obrysy a hlavní linie, poté se snažím
zachytit nejvýraznější stíny. Stínování se dá regulovat čistě jen tlakem na
hrot tužky, umazáním části ztmavené plochy nebo jejím zesvětlením gumou či
rozmazáním prstem do ztracena.
Nohy vrhající stíny.
Zde jsem temperou udělala stejnobarevné plochy
(červené) a až poté je „stínovala“ (bordovou). Patrné jsou tu také předkreslené
linie obyčejnou tužkou.
Obdobně jsem postupovala zde. Nejdříve jsem
nakreslila obrysy, namalovala zelené šaty a až pak jsem černou vodovou barvou
vytvořila záhyby.
Takto může vypadat výsledek.
Zde přikládám slovníček několika málo pojmů
Abstraktní kresba
Převedení objektu reálného světa nebo zážitku do kresby.
Obvykle zahrnuje vyčlenění určitého aspektu reality a jeho zdůraznění nebo přehnání.
Základní modul,
výchozí objekt (detail)
Uvnitř kompozice zvolený objekt (detail), k němuž vztahujeme
ostatní velikosti. Účelem je dodržet správné proporce kresby.
Kontura, linie
V kresbě – čára představující společnou hranu dvou těles
(útvarů), anebo hranici tělesa a prostoru.
Skladba, kompozice
Uspořádaný vztah mezi jednotlivými částmi (elementy)
uměleckého díla.V kresbě – uspořádání útvarů a mezer v rámci použitého formátu.
Křížové šrafování,
stínování
Řada vzájemně se křížících soustav rovnoběžných čar, která
znázorňuje stín nebo objem tělesa
Tvrdost tužky
Stupně tvrdosti grafitu: H – (hard), tvrdý, B – (black),
měkký
Stupnice od nejtvrdšího k nejměkčímu: 8H, 6H, 4H, 2H, HB,
2B, 4B, 6B, 8B
Také se setkáváme se značením 1,2,3,... (přičemž nejnižší
číslo označuje tuhu nejměkčí).
Obrazová rovina
Myšlená průhledná vertikální plocha rovnoběžná s umělcovou
tváří. Výtvarník kreslí to, co vidí za touto plochou, jakoby se kreslený objekt na této
ploše zplošťoval. Tento pojem byl využit vynálezci fotografie při vývoji prvních fotoaparátů.
Valér, hodnota
Valér znamená světlost / tmavost barvy či odstínů. Bílá je
nejsvětlejší, neboli má nejvyšší valér; černá je nejtmavší, valér má nejnižší.
Použité zdroje:
www.technologie-kvalita.cz
http://www.obrazekuspechu.cz/
http://ezoportal.cz/2012/07/10/malovani-pravou-hemisferou/
Posílejte i své články, za virtuální a reálné odměny :)
Více ZDE
(C) Dlouhevlasy.cz, Krejcova.Gabriela, 2012. Publikování části nebo celku
na jiných webech je přísně zakázáno, možné POUZE na základě písemného
souhlasu dlouhevlasy.cz (
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
)
Sdilej clanek na Facebooku
|