arrow PÉČE arrow Fotorádce: vlasový autoportrét.
Fotorádce: vlasový autoportrét. E-mail
Napsal Mikael   
Neděle, 12 červen 2011

Klarusa: Focení (nejen) vlasů to je věčné a vděčné téma. Tento článek přináší pár rad a postřehů, jak fotit co možná nejlépe;o)Vzhledem k tomu, že je poměrně rozsáhlý, zvěřejňujeme zatím 1. část, na další se můžete těšit příště.

 

Ne každý má vždy možnost, chuť či příležitost mít koho postavit za fotografický přístroj, pokud jde o získávání materiálu pro umístění (třeba právě) na server Dlouhé vlasy. V takových případech nezbývá, než se o výrobu snímku postarat svépomocí. Vytvořit autoportrét– v neposlední řadě – může však být i autorským záměrem. V rámci snah o pomoc vašemu úsilí, pokud jde o autoportréty, dávám k dobru několik jednoduchých rad. Především jde o vyjmenování několika kategorií – což má usnadnit orientaci a dává prostor k přemýšlení, čemu všemu je možné (či vhodné) věnovat pozornost.

 

 

Díl I., Uspořádání aneb kompozice.

 

 (a) Záměr

Především je vhodné si předem vyjasnit, zda má vzniknout „pouze“ dokument, nebo se budete pokoušet o umělecké dílo. V případě dokumentu je důležité zaměřit se zejména na kvalitu technického provedení a na výrazovou jednoduchost a přehlednost. V případě uměleckého díla k tomu přistupují i prvky tvůrčího myšlení. Následující body jsou zaměřeny především na první přístup. Uvádí se ale i několik odboček použitelných pro druhý směr.

 

Dokumenty

1_sam_0185

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2_201009262265

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  3_20091229919

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snímky s "vyšším" záměrem

4_70210022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5_sam_1062

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6_33920012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(b) Pozadí
Pozadí by mělo být pokud možno neutrální. Vhodnější je jednolitá plocha či plocha s jemnou strukturou (například závěs s drobným vzorem). To umožňuje více vyniknout fotografované osobě samotné. Naopak příliš mnoho odlišných detailů odvádí pozornost jinam. Snímků pokojíčků, koupelen, výhledů z oken na paneláky a podobně s pouze malou postavou (vámi!) přibližně uprostřed je v galeriích na DV celá řada.

 

Příliš rozptylující pozadí

  1_201005151541

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relativně vhodné, jednolité neutrální pozadí dává vyniknout fotografovanému objektu

 

  2_201004241393

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vhodné pozadí – jemná textura; podporuje vyznění hlavního objektu

3_film001_snimek015_vyrez

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(c) Umístění postavy v obraze
Nejběžnější (pro umělecké podání ovšem méně vhodné) je umístění na střed. V závislosti na tom, v jaké poloze se postava nachází (a co vůbec se fotografovanou postavou v tom kterém konkrétním případě myslí – viz body níže), je ovšem možné použít i jiné umístění, například v tak zvaném „zlatém řezu“. Zlatým řezem se nazývá umístění do průsečíků přímek, které dělí snímek dvěma svislými a dvěma vodorovnými čarami (vždy v jedné třetině a dvou třetinách délky strany) na devět stejně velkých polí.

 

Umístění objektu na střed

 

  1_33920026

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tentýž objekt – umístění do zlatého řezu; působí dynamičtěji

2_33920027

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umístění objektu na střed

3_201009052178

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tentýž objekt – umístění do zlatého řezu

4_201009052179

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(d) Výřez, přiblížení

Pokud se nejedná o umělecký záměr (například pro zdůraznění kontrastu postavy s dalším objektem v blízkosti), volíme spíše takový výřez, který rámuje postavu, případně její příslušnou část (v našem případě často hlavu včetně vlasů – což ovšem u „vyvinutějších“ jedinců může znamenat třeba zahrnutí i celé postavy;-)).

 

Výřez rámuje celou postavu

1_201009052162

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výřez rámuje vlasy postavy

 

  2_201009052163

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výřez rámuje vlasy postavy – nápaditější motiv

3_26290031

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(e) Horizont
V případě, kdy horizont (tedy skutečná vodorovná osa; nemusí se nezbytně jednat o horizont na rozhraní krajiny a oblohy) umístíme vodorovně s okrajem snímku, dosáhneme neutrálního pocitového výsledku. Snímek se jeví staticky, „uhlazeně“. Pokud naopak chceme, aby snímek působil dynamicky, vodorovnost horizontu s okrajem můžeme opustit.

 

Okraje snímku jsou vodorovné s horizontem

1_sam_0737

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahnutý horizont dynamizuje snímek

2_sam_0740

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(f) Umístění osoby vzhledem k fotoaparátu.
Jelikož lidskou postavu je možné orientovat velmi různě, pokud jde o umístění jednotlivých částí těla vůči sobě navzájem (o kombinaci s umístěním celé postavy vzhledem k fotoaparátu ani nemluvě – to vše ovšem může být plus pro možnosti vašeho tvůrčího provedení), zaměříme se pouze na kategorizaci umístění hlavy ve svislé poloze vůči fotoaparátu. V principu rozeznáváme pohled přední, zadní (speciální portrétní kategorie pro dlouhé vlasy;-)), boční (profilový) a tříčtvrteční (případně tříčtvrteční zadní – opět speciálně pro dlouhé vlasy).

 

Přední pohled

1_45940023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadní pohled

2_sam_0371

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Boční pohled

3_201006251696

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Tříčtvrteční (přesněji: tříčtvrteční přední) pohled

4_77900006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(g) Osvětlení.
I zde existuje velké množství možností. Pro zjednodušení uveďme alespoň to, že přímé osvětlení (to je osvětlení přicházející ze směru, kde se nachází fotoaparát – například z blesku umístěného přímo na přístroji) ubírá na plastičnosti obrazu; a naopak boční osvětlení (to je osvětlení z kteréhokoli jiného úhlu než přímé osvětlení, kromě protisvětla) v principu plastičnost (například rysy obličeje) zdůrazňuje. Světlo je pak možné rozdělit na dva ideální typy: tvrdé (například přímé sluneční světlo, blesk, většina světel v interiéru), které způsobuje ostré přechody mezi osvětlenou a zastíněnou částí; a naopak měkké světlo (například při zatažené obloze), které vytváří jemné světelné přechody.

 

Přímé světlo (v tomto případě blesk) potlačuje plastičnost zobrazované scény

  1_sam_0341

 

 

 

 

 

 

 

 

Tentýž objekt – boční osvětlení naopak prostorový rozměr a plastičnost scény zvýrazňuje

2_sam_0340

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tvrdé světlo (v tomto případě sluneční) vytváří ostré přechody mezi osvětlenými a zastíněnými částmi.

3_201005081520

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Měkké světlo (v tomto případě ze zatažené oblohy) umožňuje rovnoměrnější osvětlení s jemnými světelnými přechody.


4_00010014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tímto uzavíráme náš první, spíše teoretický díl našeho seriálu. Příště budeme pokračovat částí věnující se osvitu (jinak též „expozici“). Zaměříme se na podrobnosti techniky fotografování a nastavení fotoaparátu při vytváření konkrétně autoportrétu.

------------------ Konec první části. ------------------------

 

 

 

Posílejte i vy své články za virtuální a reálné odměny :) Více ZDE 

 

(C) Dlouhevlasy.cz a Mikael 2011. 

 

 



Sdilej clanek na Facebooku






Komentáře (7)add
...
napsal Křivozub , červen 21, 2011
Júúú, to je párada!smilies/smiley.gif)

...
napsal Haiky , červen 21, 2011
Bezva článek! Je krásně přehledný a určitě se na tomto serveru neztratí smilies/wink.gif
...
napsal Meritka , červen 21, 2011
Super, pro me moc zajimavy clanek, foceni nerozumim ani zbla, ale rozhodne je to prinosne pocteni smilies/wink.gif
...
napsal dude , červen 22, 2011
Moc hezky napsané smilies/cool.gif Sem rád, že sem si mohl připomenout pár věcí ze školy a to, co sem již přečetl smilies/smiley.gif
...
napsal janula , červen 22, 2011
Velice užitečný článek a hlavně ty názorné obrázky.. super
...
napsal Romanka , červen 26, 2011
parádní článek smilies/smiley.gif
...
napsal SilvieP , srpen 28, 2011
Ahoj,
zabývám se focením i úpravami snímků. Pokud chcete, nafotím vás. Nemůžu vám za to nic dát, a nebudu po vás nic chtít. Vy budete mít fotky a radost z focení, já získám další zkušenosti při focení a navíc si spolu popovídáme - která co používá za přípravky, a co funguje a co nefunguje. Pokud chcete, napište mi vzkaz tady. Myslím, že to jde. Platí to pro Brno a blízké okolí.





Komentare od clenu Facebooku


Napište komentář
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley

security image
Opište písmena z obrázku


busy
Aktualizováno ( Středa, 22 leden 2014 )
 
< Předch.   Další >